vestito dell’oro

vestito dell’oro – golden dress
with Jon Pahlow

Agnes Stockmann – Ja-Art

venice in autumn 2017

venice – italy. place of longing – land of longing. between the adriatic and the mediterranean, with coasts thousands of kilometres long. in 2015, italy in particular was also the land of refugees landing across the mediterranean. many still remember images of rescued people wrapped in golden blankets. sometimes the scenes – which were and are actually human tragedies – seemed like historical paintings on a golden background.

in our reflections on an artistic work in venice, our thoughts revolve around this theme in particular.

joseph beuys‘ felt suit enters the conversation. his multiple was created 50 years ago. beuys saw it as an insulator, a heat accumulator. he once characterised it this way: … „on the one hand, the felt suit is a house, a cave that isolates man from everything else. on the other hand, it is a sign of man’s isolation in our time.“

we want to take up the aspect of heat energy. it seems urgently topical to us. the highly technical material from which rescue blankets are made is exactly the modern heat accumulator of our time. so we will create a gold suit, a vestito dell`oro, sewn according to the model of the felt suit. we want to call it isolatore d`oro.

a spontaneous public intervention with the isolatore d`oro is to meet an unprepared audience. will we be able to evoke reactions?

Visit here the entire presentation vestito dell’oro (pdf)
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venedig im herbst 2017

venedig – italien. sehnsuchtsort – sehnsuchtsland. zwischen adria und mittelmeer, mit küsten, tausende kilometer lang. 2015 war besonders italien über das mittelmeer auch das land der anlandenden flüchtlinge. bilder von geretteten menschen, eingehüllt in goldene decken haben viele noch im gedächtnis. manchmal wirkten die szenerien – die ja eigentlich menschliche tragödien waren und sind – wie historische gemälde auf goldenem grund.

bei unseren überlegungen zu einer künstlerischen arbeit in venedig kreisen unsere gedanken besonders um dieses thema.

dabei kommt joseph beuys filzanzug ins gespräch. sein multiple entstand vor nunmehr 50 jahren. beuys sah in ihm einen isolator, einen wärmespeicher. er charakterisierte ihn selbst einmal so: … „der filzanzug ist zu einem ein haus, eine höhle, die den menschen isoliert gegenüber allem anderen. zum anderen ist er ein zeichen für die isolation des menschen in unserer zeit.“

den aspekt der wärmeenergie wollen wir aufgreifen. er erscheint uns dringend aktuell. das hochtechnische material, aus dem rettungsdecken gefertigt werden, ist exakt der moderne wärmespeicher unserer zeit. so entsteht ein goldanzug, ein vestito dell`oro, genäht nach dem vorbild des filzanzug. wir wollen ihn isolatore d`oro nennen.

eine spontane öffentliche intervention mit dem isolatore d`oro soll auf ein unvorbereitetes publikum treffen. werden wir dabei reaktionen hervorrufen können?

Besuche hier die vollständige Präsentation vestito dell’oro (pdf)